Fie că ești un cadru didactic aflat la început de drum sau ai acumulat puțină experiență, cu siguranță în cadrul sistemului de predare pe care l-ai adoptat există câteva greșeli care, repetate la nesfârșit, pot deveni o obișnuință și îți pot afecta cariera și pot avea repercusiuni grave.

Acordă-ți puțin timp și analizează-te. Observă  care sunt calitățile tale ca profesor dar, în același timp, nu îți fie frică să accepți că există anumite puncte slabe și temeri. Documentează-te și încearcă să te perfecționezi aplicând mereu noile cunoștințe pe care le dobândești.

Dar iată care sunt cele mai frecvente greșeli pe care și tu le faci atunci când predai:

  1. Nu îți stabilești obiectivele!

Probabil, la un moment dat, planul de lecție ți se pare irelevant pentru că ai impresia că știi ceea ce ai de făcut.  În realitate, s-ar putea ca rutina să își spună cuvântul iar predarea să devină ineficientă, moment în care elevii tăi nu își mai pot atinge performanțele. Realizarea unui plan de lecție nu este doar o formalitate ci reprezintă cea mai eficientă cale de a structura procesul de predare, dar mai ales de a-ți stabili obiectivele.

Atenție! Obiectivele alese trebuie să fie exprimate prin termeni concreți (ex. Să definească, să prezinte, să utilizeze, să recunoască) și nu prin concept ambigue (ex. Să știe, să înțeleagă).

  1. Nu ai o relație potrivită cu elevii tăi!

Şi când spunem potrivită ne referim la o relație bazată pe respect reciproc. Nu îți trata niciodata elevii cu superioritate ci incearcă să fii cât mai apropiat/ă de ei. În acest fel ei se vor simți mai bine și te vor percepe ca pe prietenul lor, nu ca pe principalul inamic.

Însă, ai mare atenție! Nu trece în extrema cealalta și nu te transforma în prietenul cel mai bun al elevilor tăi. Nu deveniți prieteni pe rețelele de socializare decât în cazul în care este necesară o astfel de comunicare din considerente didactice. Poți crea un grup special unde puteți comunica.

  1. Consideri că o lecție predată este o lecție învățată!

Nimic mai greșit. Fiecare elev este unic și în timp ce unii înțeleg mai repede informația, s-ar putea să existe elevi care nu asimilează informația la fel de rapid. Există profesori care pur și simplu au îmbrățișat predarea tradițională și sunt pe deplin mulțumiți de prelegerea lor, fără a înțelege că o lecție predată nu este și una învățată. Asigură-te ca elevii tăi asimiliează corct informația și nu ezita să te întorci asupra subiectelor delicate ori de câte ori este nevoie.

  1. Testezi elevii prea rar și prin testări lungi!images (1)

Evaluarea cursanților tăi este la fel de importantă precum predarea. Însă, nu este deloc indicat să evaluezi elevii o data la doua-trei luni prin teste interminabile. Încearcă sa îi testezi mai des și prin teste rapide și precise, focalizate strict asupra elementelor importante. În acest fel vei putea observa unde sunt lacune și vei putea remedia din timp situația.

  1. Nu îi implici pe elevi în activități

A preda nu este suficient pentru că, daca nu sunt implicați în activități, elevii nu doar că se plictisesc, însă nu asmiliează informația. Iar înțelegerea și învățarea unei limbi străine este bazată în mare parte pe exercițiu. Așadar, implică-i pe elevi în activități diferite, individuale, în echipe sau în grup, transpune-i în situații concrete și creeaza interactivitate.

Lista greșelilor pe care le fac profesorii este mult mai mare de atât. Săptămâna viitoare vom continua lista neagră a greșelilor pe care trebuie sa le eviți dacă îți dorești sa fii un trainer excelent.